Blogs

Waarom is communicatie belangrijk?

Attitude heeft te maken met communicatie en presentatie. Jezelf presenteren heeft ook te maken met communicatie. Alles wat je doet, wat je zegt, wat je niet zegt en niet doet is een manier van communiceren.

Communiceren is een boodschap overbrengen van A naar B. A is de zender, hij zendt de boodschap naar de ontvanger B. Goede communicatie betekent dat de zender de boodschap zodanig naar de ontvanger kan zenden, dat de ontvanger de boodschap precies begrijpt zoals de zender bedoeld heeft.

 

Communiceren doen we om elkaar te informeren. Dat kan zijn omdat we graag willen vertellen wat we hebben meegemaakt, maar we kunnen ook communiceren om elkaar feedback of duidelijkheid te geven. Maar ook wanneer wij geen boodschap willen overbrengen communiceren we.

 

Wanneer ik een training aan het geven ben en ik de deelnemers informeer over een onderwerp dan zie ik soms dat sommige deelnemers met hun telefoon bezig zijn. Dan zijn ze aan het communiceren met anderen, maar ook met mij. Het feit dat zij niet naar me luisteren, maar met andere dingen bezig zijn, is ook communicatie.

 

Wanneer we met zijn allen op de bank zitten en één iemand begint te gapen of te knikkebollen, dan zendt hij onbewust iets uit. Op dat moment is hij ook aan het communiceren en zo kan je op verschillende manieren communiceren zonder dat het de bedoeling is dat je communiceert.

 

Alles wat je doet of zegt geeft een signaal naar de ander en kan je dus communicatie noemen. Ook naar cliënten waar jij mee werkt geef je signalen af en communiceer je. Wanneer je op je werk bent, moet je dus altijd bewust zijn van jouw manier van communiceren. Hoe gedraag jij je, kleed jij je en hoe is jouw grondhouding?

Attitude heeft te maken met communicatie en presentatie. Jezelf presenteren heeft ook te maken met communicatie. Alles wat je doet, wat je zegt, wat je niet zegt en niet doet is een manier van communiceren.

Communiceren is een boodschap overbrengen van A naar B. A is de zender, hij zendt de boodschap naar de ontvanger B. Goede communicatie betekent dat de zender de boodschap zodanig naar de ontvanger kan zenden, dat de ontvanger de boodschap precies begrijpt zoals de zender bedoeld heeft.

 

Communiceren doen we om elkaar te informeren. Dat kan zijn omdat we graag willen vertellen wat we hebben meegemaakt, maar we kunnen ook communiceren om elkaar feedback of duidelijkheid te geven. Maar ook wanneer wij geen boodschap willen overbrengen communiceren we.

 

Wanneer ik een training aan het geven ben en ik de deelnemers informeer over een onderwerp dan zie ik soms dat sommige deelnemers met hun telefoon bezig zijn. Dan zijn ze aan het communiceren met anderen, maar ook met mij. Het feit dat zij niet naar me luisteren, maar met andere dingen bezig zijn, is ook communicatie.

 

Wanneer we met zijn allen op de bank zitten en één iemand begint te gapen of te knikkebollen, dan zendt hij onbewust iets uit. Op dat moment is hij ook aan het communiceren en zo kan je op verschillende manieren communiceren zonder dat het de bedoeling is dat je communiceert.

 

Alles wat je doet of zegt geeft een signaal naar de ander en kan je dus communicatie noemen. Ook naar cliënten waar jij mee werkt geef je signalen af en communiceer je. Wanneer je op je werk bent, moet je dus altijd bewust zijn van jouw manier van communiceren. Hoe gedraag jij je, kleed jij je en hoe is jouw grondhouding?

 


 
Geen nieuwsberichten gevonden
Terug naar boven